Dag 19 : Homer - Homer Spit

zondag 26 juli 2015

Het plan was dus om naar Kachemak Bay State Park te gaan vandaag.
Doorheen het park zijn veel wandelpaden, in totaal meer dan 80 mijl. We wilden naar Grewink Lake wandelen, heen en terug 5.1 km.
Maar ... wanneer ik om 6 u 15' opsta is het pijpenstelen aan het regenen. Bij Mako's Watertaxi hadden ze ons gisteren al gezegd dat er slecht weer zat aan te komen en dat de bootjes dan niet uitvaren.
Ik kruip dus weer in bed.

Uiteindelijk wordt het een heel langzame ochtend.
Bij het ontbijt ontmoeten we weer een Frans gezin dat we deze reis al eerder tegenkwamen. Ze waren samen met ons in Talkeetna, ze zaten op de bus voor de onze in Denali, deden op dezelfde dag als ons de Glacier Hike in Wrangell-St Elias en in Seward kamen we hen tegen bij Exit Glacier. Zo grappig. Het is een gezellig ontbijt dat dus uitloopt tot 10 u 30'. Nog even en ik denk dat ze ons uit de ontbijtruimte hadden gezet. Het voordeel is dat het ondertussen gestopt is met regenen.

Sander wilt eerst naar Anchor Point, checken als er eagles zijn.
En ... die zijn er niet. Het is hier zonniger dan in Homer. Dit had ik deze ochtend vroeg niet verwacht.
We wandelen wat over het strand en gaan via de weiden terug.

Terug naar Homer dan maar. Naar de Skyline Drive. Van hieraf heb je een schitterend zicht op Homer, Homer Spit, de baai en de Kenai Mountains met gletsjers. Je kan hier ook een beetje verder rijden en het Carl E. Wynne Nature Center bezoeken (maar dat bezochten we vorig jaar al uitgebreid).
En raad eens wie hier net ook zijn? Het Franse gezin. Incroyable!

Vanaf dit uitkijkpunt zien we dat het aan de overkant van de baai slechter weer is. Dan hebben we dus de juiste keuze gemaakt.
Terwijl we van het uitzicht genieten, zweeft er een zeearend voorbij.

Daarna gaan we het eagle nest checken aan de lichten in Homer. Ook hier geven ze niet thuis.

Na de lunch trekken we naar Bishop's Beach. Er staat een koude wind op het strand.
Net naast het strand ligt de Beluga Slough. Bij vloed loopt er zeewater in waardoor een speciale plantengroei is. Zo komt het dat deze plek veel vogels aantrekt. Er loopt een houten, verhoogd wandelpad langs de rand. Je hebt er iets meer beschutting dus daar zullen we minder gegeseld worden door de wind.

Op weg naar ernaartoe komen we het eerste (niet zo wilde) wildlife van de dag tegen.

Zicht op Beluga Slough

In het hoge gras zitten kraanvogels (sandhill crane). We zien een familie van 3 en nog 2 aparte maar die zitten wat ver voor een fatsoenlijke foto.

Er komt ook nog een zeearend aangevlogen.

Nu is het tijd om terug naar Anchor Point te gaan.
De zee is aan het terugtrekken en de vissers zullen weldra terugkeren na een dagje vissen. Dit verhoogt de kans op eagles aanzienlijk.

Al uit de auto zien we 2 zeearenden op het strand zitten.

Ze blijven wel niet lang zitten.
Het is heerlijk op het strand. Het waait net genoeg om lekker te kunnen uitwaaien en de zon laat zich af en toe zien zodat de temperatuur ook iets hoger klimt.

Tussen de groepjes meeuwen zien we kleine kliekjes sternen (arctic terns).

En dan komen de eagles terug. Eén voor één komen ze uit het bosje en van over zee. Uiteindelijk zitten er 7, 5 volwassen en 2 jonge dieren.

Steeds weer vliegen er zeearenden weg, anderen komen er weer bij. En natuurlijk willen ze allemaal net op hetzelfde stukje strand zitten wat dus wel eens tot discussies kan leiden.

Sander heeft de betere lens van ons twee. Hij gaat heel voorzichtig dichterbij de jonge vogels. Werkelijk voetje voor voetje, zonder grote bewegingen. Na 10 minuten naderen, is hij echt vlakbij de dieren.

Bij Anchor Point vertrekken vissers 's ochtends naar de overkant van de baai om te gaan vissen. Wanneer zij in de namiddag terug komen, gooien ze het visafval en de te kleine vissen op het strand.
En dat is wat deze vogels aantrekt.

We zijn bijna 3 uren blijven genieten. Batterijtjes zijn weer helemaal opgeladen.
Dit is toch wel één van onze favoriete plekjes.

Terug in Homer rijden we naar de platformen bij Beluga Lake. Vanaf deze platformen kijk je uit over de 'wetlands', een moerasachtige vlakte. We hopen nog eens een eland te zien.
Jammer, maar we kunnen geen wildlife vinden. Enkel kleine vogeltjes.

Het wordt zo stilaan tijd voor het avondeten. Daarvoor gaan we naar AJ's Steakhouse in Old Town Homer. Maar we hebben iets over het hoofd gezien. Het is zondag en dus erg druk in het restaurant. We moeten een klein uur wachten.
Dat geeft ons dan wel weer de kans om hier wat rond te wandelen.

Old Town Homer is maar klein, enkele straten, dus wandelen we tot aan de Beluga Slough.
We speuren de hele vlakte af maar vinden geen vogels. Tot er plots 2 kraanvogels aangevlogen komen en landen op de vlakte (heeft veel weg van een vliegtuig).

Tijd om naar het restaurant te gaan.
Een steak en een zalm. Rara, wie heeft wat gegeten?