Dag 13 : Valdez (in en rond de stad)

maandag 20 juli 2015

Een relatief rustige dag hebben we gepland, waarop we hopen om wat wildlife te spotten.

Na het ontbijt trekken we naar de andere kant van de baai, naar de Dayville Road.
Het ziet ernaar uit dat het een stralende dag wordt.

Eén zekerheid hier zijn de eagles. Zowel bij hoogtij als bij laagtij zoals nu, al zitten ze dan wel wat verder van de oever.

Bij de Solomon Gulch Fish Hatchery zit er beduidend meer zalm dan eergisteren. Er zijn wel evenveel beren, namelijk geen. Spijtig.

De laatste wolkjes trekken weg en het wordt ook warmer. Heerlijk !

Net iets verder dan de Hatchery, ook langs de Dayville Road, vertrekt het Solomon Gulch Trail.
(eigenlijk is de nieuwe naam John Hunter Memorial Trail, maar niemand gebruikt die)
Het pad gaat naar Solomon Lake, een stuwmeer, ongeveer boven de Hatchery.
Heen en terug 6 km en maar 190 meter stijgen. Lijkt dus zeker doenbaar.

Eerst gaat het pad door een bosje tot je bij de onderhoudsweg van de Alyeska Pipeline komt. De pijplijn loopt in de regio van Valdez onder de grond omdat hier in de winter veel lawinegevaar is. Met onderhoudswegen kunnen ze toch inspecties doen.
Er is een slagboom waar je je in het logboek dient in te schrijven. Wij doen dit om 10 u 30'.

Vanaf dit punt klimt de weg erg steil tot op een heuvel. Het is ook nog eens erg warm aan het worden dus we hebben toch wat moeite. Geen peace of cake.

Links zicht bergop en rechts bergaf.

Dan daal je wat af naar Solomon Gulch. Dat is het stroompje dat onder bij de Fish Hatchery in de baai uitmondt, boven vertrekt het bij Solomon Lake waarin 2 stuwdammen gebouwd werden.
Een klein deel van het water gaat via de Solomon Gulch naar beneden maar het overgrote deel gaat via de Hydro Power Plant. Deze voorziet het gebied Copper Valley in de zomermaanden van stroom.

Het laatste stukje naar het meer is de begroeiing een mengeling van struiken, varens en bloemen.
Misschien een leuk weetje. Ik trok de rechtse foto al eerder (in Wrangell St.Elias) maar ik wist niet zo goed waar ik hem bij kon plaatsen.
Overal in Alaska zie je langs de wegen en in weides de fuchsia roze bloemen, fireweed. Het heeft zijn naam gekregen omdat het één van de eerste planten is die terug groeien wanneer het ergens gebrand heeft.
De bloemetjes gaan geleidelijk aan open, van onder naar boven. Wanneer de bovenste bloemen open zijn, betekent dit voor de inwoners van Alaska dat de zomer ten einde is.

Solomon Lake, stuwmeer, aankomst om 11 u 30'.

Ietsje lager dan het stuwmeer ligt een overloop meer dat gevuld kan worden als er teveel water in het stuwmeer zelf want dat maakt de druk op de stuwdam te groot.

Het is wondermooi hier bij het meer en oorverdovend stil. Terwijl we staan te genieten, zweeft er uit het niets een bald eagle voorbij.

We keren terug richting hoofdpad. Heel in de verte aan de overkant van de baai ligt Valdez. De storende elektriciteitsdraden zijn van de Hydro Power Plant.

Het wordt steeds warmer. De zon brandt echt.
Na 2 km op de terugweg komen we nog 2 wandelaars tegen. Zij hadden in het logboek België zien staan en na ons had niemand meer ingetekend, dus spreken ze ons aan. Het is bijna niet te geloven maar het blijken François en Lisette te zijn (die ik ken via het Alles Amerika Forum).
Leuke babbel gedaan zo midden op het pad. Of all places ...

Op het laatste stuk door het bos kunnen we niet weerstaan aan de rijpe bessen op de struiken. Het zijn salmon berries. Ze lijken wat op aardbeien, ook qua smaak.

Om 12 u 30' zijn we weer bij de auto. We hebben honger en rijden terug naar Valdez waar we bij Old Town Burgers gaan lunchen. Het zaakje ziet er wat verouderd uit maar schijn bedriegt (weten we sinds vorig jaar). Ze serveren er super lekkere hamburgers.

Tijdens onze wandeling naar Solomon Lake zijn Sander zijn wandelschoenen stuk gegaan.
Terug dus naar het hotel om snel andere schoenen aan te trekken. Terwijl Sander bij de receptie gaat vragen als er een winkel is in Valdez die wandelspullen verkoopt, doe ik nog een machine was.

De was gaat in de droogkast en terwijl de machine draait, gaan wij naar The Prospector. Een kwartiertje later zitten we alweer in de auto met een stevig paar nieuwe schoenen. Zonder flinke wandelschoenen ben je erg beperkt in je activiteiten in Alaska.
We plooien de was en gaan dan wat rondwandelen bij de haven van Valdez. Geen auto nodig, ons hotel ligt vlak naast de haven.

En wie komen we daar tegen? De Belgen van deze voormiddag. Zij blijven ook in Valdez overnachten en we spreken af om deze avond samen op berenwacht te gaan staan.

De haven bruist van de activiteit. Veel vissers zijn net terug van een dagje vissen op zee. De gevangen vis (meestal zalm en heilbot) wordt geshowed en onmiddelijk proper gemaakt.

Het Valdez Museum slaan we over dit jaar. Het is wel een interessant museum maar klein en we hebben het vorig jaar al uitgebreid bezocht.

In plaats van het museum willen we het Dock Point Trail doen. Het is een korte wandeling van ongeveer 1 mijl aan het einde van de haven. Vanaf de uitzichtpunten heb je een mooi zicht op de haven en de bergen aan de overkant van de baai. Hoewel maar kort is het toch een mooie wandeling.

Na het avondeten rijden we naar Dayville Road. Net als deze voormiddag zien we eagles. En het is etenstijd zo te zien. We tellen er 11 op één foto !

Bij de Fish Hatchery vinden we snel François en Lisette. Uiteraard slaan we een langer praatje dan onze vorige 2 vluchtige ontmoetingen. En dit terwijl we genieten van dieren te land, ter zee en in de lucht. Alhoewel die van het land (de beren) nog nergens te bespeuren vallen.

In de bomen rondom de Fish Hatchery zitten ook nu weer amerikaanse zeearenden.

We vertellen over onze avonturen en wisselen tips uit. Het was bijzonder leuk samenzijn en een fijne avond al hebben we dan wel geen beer gezien.

Langs de weg terug zien we nog een eagle zitten op de top van een dode boom.

Ik regel alvast al alles voor de check-out en maak de valiezen. We gaan op tijd naar bed want morgenvroeg vertrekken we naar Whittier met de ferry en die vertrekt al om 7 u !!