Dag 2 : Anchorage – Talkeetna

donderdag 9 juli 2015

We hebben beiden goed kunnen slapen. Rond 7u staan we op. De jetlag lijkt dus goed mee te vallen.
Het is zwaar bewolkt en 13 °C. Internet werkt nog niet, erg vervelend, blog kan niet bijgewerkt worden en we kunnen geen berichtjes naar het thuisfront sturen.

Na een stevig ontbijt kunnen we op pad. Eerste halte, Walmart voor bevoorrading : koelbox, water, trailmix, wasmiddel, m&m met FONDANT chocolade (zooooo lekker), ...
(zouden we normaal gezien gisteren gedaan hebben maar we waren te moe)

Daarna rijden we naar het lokale AAA kantoor. Een roadbook nemen we deze keer niet mee maar wel een nieuwe kaart van de staat en van Anchorage.

Voor we naar het noorden rijden, gaan we nog eerst een klein stukje de andere kant op. Even checken als we een eagle kunnen vinden bij Potter Marsh (net als vorig jaar). Spijtig maar er is geen eagle te bespeuren. Het is een beetje beginnen regenen.

Gezien het weer besluiten we om niet te picknicken vandaag. We gaan in Wasilla bij de iHop eten. Pannekoekjes voor mij en Sander, tja die is klaar voor de Monster Burger.
Dank je iHop voor je Wifi! We profiteren er graag van om nog wat berichten te sturen.

Vorig jaar bezochten we het huidige hoofdkwartier van de Iditarod race. Dit jaar staat het oude hoofdkwartier op het programma. Via de Knik-Goose Bay Road bereiken we het dorpje Knik. Nu ja, dorpje, het is meer een gebied. Alle huizen liggen erg verspreid.
In 1 van de twee overgebleven gebouwen van het oude dorpje Knik is het Knik Museum ondergebracht. Het is een heel klein museum met ook de Sled Dog Musher's Hall of Fame. We zijn er op 2 minuten klaar. Achter het museum is een klein Athabascan kerkhof maar er is iemand aan het rouwen/bidden dus gaan we terug naar de auto.

De weg loopt hier langs de Knik Arm, een uitloper van de Turnagain Arm.
Af en toe komt de zon erdoor. Het is helder, we kunnen mooi de overkant zien. Maar niet de bergtoppen, die liggen nog in de wolken. Bij mijl 14,5 is een viewpoint met uitstekend zicht.

Ietsje verderop stoten we op dit gestrande (of beter ge-gras-de) bootje.

Rond 15 u vertrekken we naar Talkeetna. Onderweg, in de buurt van Willow, kunnen we nog goed de schade van de zware bosbrand van enkele weken geleden zien.

We nemen de afslag naar Talkeetna en in de verte beginnen de bergen van de Alaska Range al te verschijnen. Mount McKinley zelf krijgen we niet te zien, die blijft verborgen achter de wolken.

We checken in bij ons hotel de Swiss Alaska Inn. Het is geen groot hotel en de uitbaters zijn supervriendelijke mensen. We krijgen nog wat uitleg over het stadje en ze geven ons een plannetje.

De bagage wordt in de kamer gedropt en dan wandelen we naar Main Street, 5 minuutjes door het bos. Onderaan het pad komen we bij de spoorlijn. Hier staan verschillende bordjes met 'no trespassing'. We steken toch over maar worden in de gaten gehouden door een werknemer.

Het is nu zelfs warm geworden. De lucht klaart helemaal op en het is dik 20 °C.

Talkeetna is tegenwoordig het meest bekend voor Mr. Stubbs. Sinds 1997 is de kat Stubbs er ere-burgemeester. (werd verkozen omdat de mensen ontevreden waren over de plaatselijke politici)
Te vinden in Nagley’s Store of West Rib Pub & Grill

Het stadje ontstond nadat er in de buurt goud gevonden werd. Sinds 1993 is het centrum van het stadje beschermd. Het is niet groot, een wandelingetje over Main Street kost je 5 minuten.

Aan het einde van Main Street bereik je de Talkeetna River. Het stadje ligt aan de samenvloeiing van 3 rivieren: Susitna, Chulitna en Talkeetna. We wandelen nog wat door het zonnetje langs de Talkeetna River en keren dan terug.

Eten doen we bij Wildflower Café, een echte aanrader.

Na nog een fotostop bij Nagley's Store keren we terug naar ons hotel. Aan deze kant van de spoorweg staan nog veel meer bordjes maar we besluiten dat we ze niet gezien hebben en steken toch snel over. Niemand gezien deze keer. Gelukkig maar.

De Wifi doet het hier uitstekend dus dit bericht zal zonder vertraging geplaatst worden.

Afgelegde km: 264 km
Het weer: ochtend grijs, daarna regen en aan het einde van de dag stralende zon en 20°C.